Світ створений для добра. Розробка інтегрованого уроку української літератури та етики

Головна » Творчий розвиток ідей » Від доктрини до дитини » Світ створений для добра. Розробка інтегрованого уроку української літератури та етики

Тема. Світ створений для добра

 

Мета: ознайомити учнів з біографією Василя Сухомлинського; допомогти учням усвідомити основну думку твору, вчити характеризувати дійових осіб, давати оцінку їхнім вчинкам; розвивати творчі здібності школярів, уміння складати зв’язну розповідь про подію на морально-етичну тему; виховувати любов до ближнього, бажання робити добрі діла.

 

Епіграф: Робіть так, щоб людям,

які вас оточують, було добре…

В. Сухомлинський

 

І. Організаційна частина

 

Доброго дня! – для всіх побажання.

От і настала пора для навчання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Зараз я запрошую вас, дорогі учні, і всіх присутніх розпочати незвичайний урок української літератури, який сьогодні буде пов’язаний з уроками етики.

- Готові розпочати урок?

- Поговоримо?

- Про що?

- Про різне. Про те, що добре й не дуже. Щось відомо вам, а щось, можливо й ні.

 

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку

 

І тема нашого сьогоднішнього уроку «Світ створений для добра».

Епіграфом уроку є слова Сухомлинського «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…».

- Поговоримо про добро, добрі справи, добре серце. Чи все так добре в нашому житті, чи ні? І чому?

 

ІV. Асоціативний кущ «Добро». Гра «Магніт»

 

- Подумайте, то що ж таке добро? Над цим питанням замислювались люди за різних часів.

Давньогрецький філософ Платон стверджував: «Піклуючись про щастя інших, ми знаходимо своє власне щастя».

Римський філософ Сенека вважав: «Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому користь, не може бути доброю».

- А святий апостол Павло, проповідуючи вчення Христа, так наставляв римлян: «Любов хай буде непритворною, відвертайтеся від зла, приліпляйтеся до добра».

- Які слова «притягуються» до слова «добро»? Я читатиму вам ряд слів, ви покажіть мені сигналом. Якщо слово притягується - «згоду», відштовхується - «незгоду»

Допомога, уважність, чистота, ненависть, тепло, співчуття, злість, взаємодопомога, байдужість, краса, щирість, піклування, світло, заздрість, вдячність, милосердя, жадібність, любов, чуйність, сонце

 

V. Гра «Чарівні окуляри»

 

- Сьогодні в наше віконце зазирнув щедрий сонячний промінь

Щедрий сонячний промінь

Вклоняється людям до ніг,

Зустрічає з походів

Та далеких доріг,

Зігріває серце і душі,

Тішить, ніжить,

Голубить усіх,

Зерно мудрості прогріває

І одного лише він людей благає:

Щоб кожен з них любов,

Повагу та добро зберіг.

Сонячні промені так щедро наповнили нашу класну кімнату, що потрібно одягнути чарівні сонячні окуляри, через які видно лише добре. Передаючи окуляри один одному, розказуйте, що гарного ви бачите в своєму однокласникові.

 

VІ. Тренувальні вправи для розвитку навичок читання

 

1. Розгадування загадки

Та раптом навколо потемніло, щось загриміло

По небу іде кучерявий баран

І рогом вогненним б’є в барабан.

Що це сталося?

(Хмара, блискавка, грім)

 

Засумувало Сонечко, що не зможе посилати нам на землю чудодійні промені добра. А ми з вами допоможемо Сонцю зупинити дощ, розігнати хмари?

Для цього нам необхідно виконати багато завдань. Готові побороти дощ?

 

Гра «Шифрувальник»

Групи отримують картку і складають прислів’я.

 

1 група карток

Слово чемне кожному приємне.

 

2 група карток

Все добре переймай, а злого уникай.

 

VІІ. Ознайомлення з біографією В. Сухомлинського

 

Все ж таки дощ продовжує йти. Я пропоную вам познайомитися з біографією Василя Олександровича Сухомлинського, можливо, тоді вщухне дощ.

А допоможуть нам дізнатися про Сухомлинського наші кореспонденти із газет.

 

1. «Крісло автора» (діти по-черзі сідають на крісло та розповідають фрагмент з біографії)

 

Першою запрошуємо кореспондентку газети «Сім´я і школа» (ім΄я учениці).

Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї.

Батько, Олександр Омелянович, працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти.

Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.

У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія.

Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.

 

Надаємо слово кореспонденту газети «Початкова школа» (ім΄я учня).

Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.

 

Наступну сторінку розкриє нам кореспондентка журналу «Все для вчителя» (ім΄я учениці).

Навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів.

Після закінчення школи вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому вчительському інституті й став студентом філологічного факультету.

 

Запрошуємо до слова кореспондента газети «Освітянське слово» (ім΄я учня).

З 1938 по 1941 рік працював в Онуфріївській середній школі спочатку вчителем, а через деякий час – завідувачем навчальною частиною. Учні, яких навчав молодий вчитель, згадують, що він завжди був з ними – на уроці, в гуртку, в поході. Відкривав вікно в чарівний світ книжки, знайомив з новинками літератури, живопису, музики, читав свої вірші.

 

Вітаємо газету «Історія в школі», кореспондент  (ім΄я учениці/учня).

Мирна праця була перервана війною. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати.

Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. "Ой ні, руку будь-що треба залишити!” "Навіщо тобі рука? Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. "Ні, я вчитель”.

Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою.

Важким було й поранення в груди, але вчитель повернувся до школи.

 

Кореспондент журналу «Директор» (ім΄я учня), надаємо вам слово.

У липні 1948 року Василя Олександровича призначили директором Павлиської середньої школи, якій він присвятив 22 роки свого життя.

Це була звичайна школа, майже зруйнована за роки війни, знаменитою її зробив Сухомлинський.

 

Слово має гість із газети «Освітянський вісник» (ім΄я учениці/учня).

В. Сухомлинський - талановитий письменник. Його численні оповідання, казки, притчі, самобутні художнім змістом і формою, стали улюбленими серед юних читачів. У видавництві „Веселка” друкувалися збірки В. Сухомлинського „Гаряча квітка”(1978), „Куди поспішали мурашки”(1981,1993), „Чиста криниця”(1993).

 

До виступу запрошуємо представника Журналу «Відкритий урок»  (ім΄я учениці/учня).

Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року.

Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

 

2. Читання біографії в підручнику

- Кому присвятив своє життя Василь Олександрович Сухомлинський?

- Ким він працював?

- Що відображено в його творах?

 

VІІΙ. Опрацювання оповідання „Красиві слова і красиве діло”

 

1. Передбачення за заголовком

- Прочитайте назву оповідання.

- Як ви розумієте вислів «красиві слова»?

- А вислів «красиве діло»?

- А як ви вважаєте, про що може йти мова в цьому творі?

- Прошу давати відповідь на запитання, продовжуючи речення за даними початками: «Я думаю …»,

«На мою думку …»,

«Я вважаю …»

(Діти висловлюють своє припущення)

 

2. Первинне читання тексту вчителем

- Прослухайте уважно оповідання. Чи збудуться ваші передбачення?

 

3. Перевірка первинного сприймання

- Чи збулося ваше передбачення?

 

4. Словникова робота

- Значення яких слів, що зустрілися в тексті, вам невідомі?

- Поясніть мені значення слів та фраз

негода

мокра, як хлющ

з неба ллє, мов з відра

- Яке у вас враження після прочитаного?

5. Повторне читання тексту учнями.

 

6. Аналіз оповідання

- Хто є дійовими особами оповідання? Скільки їх?

- Чому хлопчики опинилися у хатинці?

- Чи відомо, хто її збудував і навіщо? Прочитайте.

- Як ще в тексті названо дощ?

- Чи знали хлопчики четвертого хлопчика?

- Як хлопчики, що сиділи у хатинці, зустріли незнайомця?

- Порівняйте їхні слова ї дії.

- Хто йому допоміг по-справжньому?

- Як ви думаєте, які почуття переживав незнайомий хлопчик, коли відчув тепле ставлення до себе?

- Про кого з персонажів можна сказати – байдужий, а про кого – турботливий, щирий?

- Визначте межі зачину, основної частини, кінцівки тексту.

 

7. Вибіркове читання

- Прочитати красиві слова з оповідання.

- Про яке красиве діло говориться в тексті. Прочитайте.

- Зачитайте з тексту порівняння.

- В яких словах головна думка оповідання?

 

8. Робота з ілюстрацією

- Який епізод зображено на малюнку?

- Як можна назвати малюнок?

- Які слова тексту відповідають ілюстрації? Зачитайте.

- Опишіть зовнішній вигляд дітей. Якого вони віку?

- Які деталі картини показують, що в хатинці подорожні відчувають турботу про себе?

 

9. Читання в особах, передбачаючи за допомогою інтонації логічні наголоси, ставлення до дійових осіб.

 

10. Тест – аудіювання (учні відповідають сигнальними картками)

1. Маленька хатина стояла:

а) серед поля,

б) на краю лісу,

в) посеред лісу

2. Хатину побудували, щоб там

а) жив сторож,

б) відпочивали пастухи,

в) люди могли сховатися від негоди

3. В хатинці сховалися:

а) двоє хлопців,

б) троє хлопців,

в) четверо хлопців

4. Ще один хлопчик, що зайшов до хатини, був:

а) їхнім другом,

б) знайомим,

в) незнайомим

5. Які слова говорили перший і другий хлопці?

а) красиві і жалісні,

б) веселі і радісні,

в) сумні і тривожні

6. Що зробив третій хлопчик?

а) сказав красиві слова,

б) напоїв хлопця чаєм,

в) віддав йому свою сорочку

 

11. Колективна дискусія:

- Прочитайте знову назву назву оповідання..

- Як ви тепер її розумієте?

- Чи доводилось вам бути учасниками схожих випадків?

- Запам´ятайте, кожна людина, яка опинилася в скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу. Про це ніколи не можна забувати.

- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?

 

ΙХ.Робота в групах «Життєва позиція»

 

Проте наш урок ще не закінчився. Я пропоную вам попрацювати в групах.

Охарактеризуйте людину з такою життєвою позицією та розмістіть цю позицію на дереві життя.

 

Життєва позиція Характеристика людини

«Роби добро, воно добром до тебе повернеться»

«Моя хата скраю – нічого не знаю»

«Чини з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою»

«З вовками жити – по-вовчому вити»

«Мені добре, коли іншому погано»

 

- Які гілки проросли?

- Говорячи про гілки, кого насправді маємо на увазі?

- Яку життєву позицію мають герої оповідання?

- Хіба інші гілки не мають права на існування?

- Чи маємо ми право засуджувати позицію іншої людини?

- Чи можуть нижні гілки зазеленіти?

- Що їм для цього потрібно зробити?

- Яку життєву позицію ви оберете для себе?

 

Х. Гра «Наповни скарбничку»

 

1.Робота з прислів'ями (виконується в групах)

- Прочитати прислів'я, переставивши слова

красиве, в, завжди, Добро, людині.

(Добро в людині завжди красиве.)

 

- Прочитати прислів'я, переставивши склади

диЛюна снакра не васломи, а бридоми миділа.

(Людина красна не словами, а добрими ділами.)

 

- Чи відповідають ці прислів’я сьогоднішньому оповіданню?

- До якого висновку ви прийшли, познайомившись з твором Василя Сухомлинського?

- Так. Людина – великий маг - чародійник, творець добра. І про це нас переконує бездонна криниця народної мудрості.

 

2. Назвати якомога більше прислів´їв, в яких йде мова про добро

 

ХІ. Рефлексія результатів

 

Ось і закінчується наш урок. Давайте з´ясуємо, чого ми навчилися на уроці.

 

ХΙΙ. Домашнє завдання

 

- Оповідання В. Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло» читати й переказувати

- Робота в групах: скласти розповідь, яка підтверджувала б головну думку прочитаного сьогодні оповідання за темами:

1. не прибрав зошит, урок малювання, розлились фарби;

2. спортивні змагання, естафети з бігу, впав, поранив ногу, текла кров;

3. у когось важко захворіла близька людина…

4. хлопчик забув в автобусі ранець з підручниками…

5. ви знайшли біля свого будинку маленьке кошеня…

 

Сценка „Мама і доня”

Дитина Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мати Так, моя донечко, правда.

Дитина А чому так багато зірок на небі ?

Мати Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачила?

Дитина Бачила, матусю, бачила. Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно ?

Мати Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.

Дитина Матусю, я буду доброю. Я хочу, щоб моя свічечка горіла найяскравіше!

Мати Старайся, моя дитинко (гладить по голові).

 

Нехай у всіх присутніх свічечка горить довго і яскраво.

Все про що ми згадували та розмовляли сьогодні на уроці, нехай залишить слід у вашому серці. Саме цього вчать твори В. Сухомлинського.

Нехай вам світить сонце і посміхаються зорі.

Даруйте людям добро, радість, красиві і добрі діла, не чекайте віддачі. Робіть добро навіть тим, з ким, можливо, більше і не зустрінетесь.

Я вірю в силу доброти.

Добро завжди сильніше злого,

Дає наснаги, щоб цвісти

І світлу обирать дорогу.

Я вірю в силу доброти,

Що має долю роботящу.

Що хоче, щоб і я, і ти,

І все було у світі кращим.

Ось і добігла кінця наша розмова. Сподіваюсь від сьогоднішньої зустрічі у ваших душах залишилася зернинка добра.